fbpx

Waarom digitale marketing belangrijk is binnen B2B

Dat marketing een belangrijke factor is binnen B2B, is ondertussen algemeen geweten. Nochtans zijn heel wat bedrijven van mening dat ze dit niet nodig hebben. Dit is zonde want hierdoor missen zij enkele opportuniteiten. We leggen je even uit waarom je best wel inzet op digitale marketing.

Het grote verschil tussen B2B en B2C
Bij B2B target je een heel ander publiek dan bij een B2C sector, maar de manier hoe men aan research doet bij beide groepen is vaak hetzelfde. Hier speelt het internet een grote rol. Volgens een recente Google studie zou ongeveer 90% van de B2B researchers beroep doen op online bronnen. Ze zijn dus, net als het B2C publiek, online aanwezig en dus ook vatbaar voor je product en/of service. Wanneer je deze achterliggende gedachte in samenwerking met de juiste tools inzet, ontstaat de opportuniteit om meer kwalitatieve leads te genereren.

De juiste personen aanspreken is the key
Veel te vaak zien we dat bedrijven zich vooral gaan focussen op het bereiken en aanspreken van de leidinggevende personen binnen hun doelpubliek. Aangezien zij de beslissingen nemen, zijn zij het belangrijkst. Klinkt logisch, toch? Wel, helaas is dit in realiteit niet zo. Er is namelijk een verandering in het beslissingsproces. De leidinggevende is nog steeds de persoon die de knopen zal doorhakken maar wordt meer en meer bijgestaan door teamleden die vanuit hun eigen expertise aanleveren. Zij informeren en beïnvloeden de leidinggevers bij het nemen van beslissingen. Het is dus van groot belang dat je ook target op het team van werknemers.

Communiceer op een gerichte manier
Digitale marketing heeft ook als groot voordeel dat je op een gepaste manier kan reageren op verschillende momenten in de buyer journey. Dit is een groot verschil met sales aangezien je bij digitale marketing echt gaat focussen op de behoeftes van prospecten. Zo kan je gebruik maken van sociale media om je doelgroepen zo optimaal te bereiken. Bij Facebook en LinkedIn is het bijvoorbeeld mogelijk om specifieke doelgroepen te maken op basis van gebruikersinformatie om vervolgens heel gericht te gaan adverteren.

E-mailmarketing is ook een heel efficiënte manier om leads te converteren en persoonlijk op te volgen. De mogelijkheden om in contact te blijven met je leads zijn heel groot via e-mail. Zeker nu met de komst van verschillende marketing automation platformen. Hierdoor is het minder arbeidsintensief om een digitale marketingstrategie op een correcte manier uit te voeren.

” Data is the key. Dit geldt voor zowel jou als B2B bedrijf. Door middel van data verkrijg je betere en relevantere inzichten over je doelpubliek.”

digital marketing agency - data

Data, data, data, …
Het grootste voordeel aan digitale marketing, is dat bijna alles meetbaar is en geanalyseerd of geoptimaliseerd kan worden. Data is the key. Door middel van data verkrijg je betere en relevantere inzichten over je doelpubliek. Hoe meer informatie je over hen hebt, hoe groter de kans op kwalitatieve leads.

Wil je meer weten over de verschillende mogelijkheden voor je digitale marketingstrategie binnen je bedrijf? Aarzel dan zeker niet om ons te contacteren. We helpen je graag verder zodat je bedrijf zeker in no time betere resultaten kan behalen.