fbpx

Tips & tricks voor jouw B2B digitale marketing strategie

Of je nu aan B2C marketing doet of eerder marketing gericht op bedrijven, dat maakt nogal een groot verschil binnen je digitale marketingstrategie. In beide gevallen kan je dezelfde kanalen inzetten maar de manier waarop je deze effectief gaat gebruiken vraagt om een heel andere aanpak. Daarom geven wij je graag een aantal tips & tricks mee voor de online marketing gericht op een B2B doelgroep.

Het grote verschil tussen B2C en B2B is dat de lengte van conversie in veel gevallen veel langer is bij business to business. Daarnaast is degene die in aanraking komt met jouw boodschap binnen B2B, niet de persoon die verantwoordelijk zal zijn voor de conversie. Dit zorgt ervoor dat de conversieperiode een langer traject wordt.

Tip 1: Keep your eyes on the prize

Het is belangrijk om een einddoel te bepalen en dit niet uit het oog te verliezen. Maar dit alleen is niet voldoende. Je dient ook rekening te houden met het traject dat iemand aflegt tot jouw product/service. Dit heet de customer journey. Om deze optimaal in kaart te brengen kan je kleinere doelen opstellen. Zo is bijvoorbeeld het aanmelden op een formulier een “soft-conversie” en het effectief aankopen van een product een “hard-conversie”.

Tip 2: Data is de sleutel tot betere resultaten

Om betere resultaten te verkrijgen dien je alle mogelijke acties te optimaliseren. Leg daarom zelf eens de hele customer journey af, en bekijk zo waar er optimalisatiemogelijkheden zijn. 

Daarnaast is het ook verstandig om per mogelijke actie een doel te maken binnen Google Analytics. Op deze manier kan je bijhouden hoe vaak een bepaalde actie wordt ondernomen

” Om betere resultaten te verkrijgen dien je alle mogelijke acties te optimaliseren. Leg daarom zelf eens de hele customer journey af, en bekijk zo waar er optimalisatiemogelijkheden zijn. “

Tip 3: Volg mogelijke klanten op

Wanneer je ziet dat iemand je brochure heeft aangevraagd, kan je de conclusie maken dat deze persoon interesse heeft in je product en/of dienst. Uiteraard wil je dan dat de prospect in kwestie overgaat tot conversie. Gebeurt dit niet binnen een bepaalde tijdsperiode, benader deze persoon dan eens vanuit een ander aspect. Zo kan je de prospect opnieuw informeren via e-mail of een bellen om te vragen of de verkregen informatie nuttig was. 

Hierdoor vermijd je ook het risico om op het “foute moment” in contact te komen met je prospect. Je bent namelijk aanwezig in meerdere fases van de customer journey. 

Tip 4: Zet de juiste kanalen in op het juiste moment

Wanneer je bedrijf nog niet zo bekend is, wordt het aangeraden om optimaal in te zetten op awareness of naamsbekendheid. Hiervoor gebruik je een andere mix van kanalen dan wanneer je inzet puur op conversie. Displaycampagnes via Google Ads of social media ads kunnen hierbij een grote rol spelen. Hierbij kan je ook gericht gaan targetten op interesseses en verschillende functies.

digital marketing agency - marketing strategy

Tip 5: Organische content is minstens even belangrijk als advertising

Het is aan jou als merk om anderen warm te maken om door te klikken naar je website. Hierbij is het belangrijk om niet enkel in te spelen op betalend verkeer maar ook op organisch bereik. Het grote voordeel hier is dat het compleet gratis is. Nadeel? Het kan heel tijdrovend zijn. Het is namelijk belangrijk om consistent te blijven posten op verschillende sociale media kanalen maar ook om je blog up-to-date te houden.

Door de juiste kanalen in te zetten voor de verschillende doelen creëer je een goede marketingmix om online een serieuze bijdrage te laten leveren voor je bedrijf. Wil je meer weten over de verschillende mogelijkheden voor je digitale marketingstrategie binnen je bedrijf? Aarzel dan zeker niet om ons te contacteren. We helpen je graag verder zodat je bedrijf zeker in no time betere resultaten kan behalen.