Dat TikTok een ideaal advertentiekanaal is om een jongere doelgroep te bereiken, staat als een paal boven water. Maar hoe gaat dit nu net in zijn werk? Wij hebben het even samengevat voor jou hoe je nu het best TikTok in je marketingstrategie kan integreren.
Want als je nog nooit van Tik Tok gehoord zou hebben dan leef je wellicht onder een steen. Zeker nu met de huidige Coronacrisis kent dit platform een enorme boost in het aantal gebruikers.
In dit artikel vertellen we je:
Klaar? Veel leesplezier!
But first things first, wat is TikTok?
TikTok is een social media platform ontstaan in 2017. Hierbij kan je kleine en/of grappige filmpjes uploaden. Oorspronkelijk werd dit gestart onder de naam Musical.ly maar deze naam kreeg een vertekend beeld omdat de content om meer ging dan enkel het playbacken van liedjes. Zo vind je op TikTok de nieuwste trending challenges, hashtags of zelfs dance battles. Dit alles wordt dan verpakt in korte filmpjes met een leuke en bijpassende muziek.
Het is dus in de eerste plaats een heel luchtig en ludiek medium. Heel vaak worden er dansjes (na)gedaan, liedjes geplaybackt of challenges aangegaan. Daarnaast zijn er ook korte tutorials die je tips en hacks tonen of je net iets willen leren. Op basis van wat jij leuk vindt wordt je feed ook gepersonaliseerd. Zo heb je een pagina met suggesties die in lijn liggen met jouw interesses.
De inhoud is niet “perfect” en benadert dan ook de productie op een eenvoudige en ludieke manier. De bedoeling is gewoon dat de creativiteit van de gebruiker wordt vergroot. De filmpjes kunnen op hun beurt worden bewerkt aan de hand van filters, stickers en effecten. Dit is vergelijkbaar met Snapchat.
Waarom is het zo interessant voor bedrijven en marketeers?
Het bereik van TikTok bestond oorspronkelijk voornamelijk uit de jongere doelgroep. Het succes hiervan is vergelijkbaar met Facebook en Snapchat. Zo begon facebook oorspronkelijk als een platform alleen voor studenten. Pas later werd dit populairder bij andere leeftijdsgroepen. Hetzelfde verhaal geldt ook voor Snapchat.
TikTok is ook nog een relatief nieuw platform. Hierdoor kan je snel en makkelijk een basis en een bereik uitbouwen met relatief weinig inspanningen. Daarom is het ook belangrijk om er snel bij te zijn! Wat heb je te verliezen?
Adverteren op TikTok: Smart move?
Adverteren op dit platform is een enorme kans voor merken aangezien het platform meer dan 500 miljoen actieve gebruikers telt. Daarnaast zijn er verschillende vormen waaronder geadverteerd kan worden:
” De inhoud is niet “perfect” en benadert dan ook de productie op een eenvoudige en ludieke manier. De bedoeling is gewoon dat de creativiteit van de gebruiker wordt vergroot.”
De belangrijke vraag die je jezelf moet stellen vóór je begint met adverteren op TikTok is ofdat deze doelgroep in lijn ligt met jouw gewenste doelgroep. Is je doelgroep tussen pakweg 6 en 24 jaar, dan is het een interessant kanaal om te adverteren, samen te werken met influencers of video’s te plaatsen.
Vooraleer je start met adverteren, is het ook belangrijk om eerst organische bekendheid op te bouwen. Maak dus eerst een eigen kanaal aan en upload filmpjes die relevant zijn voor jouw bedrijf of merk. Dit is belangrijk omdat consumenten steeds meer sceptisch worden tegenover advertenties. Studies tonen namelijk aan dat consumenten zich minder aangetrokken voelen tot de “perfecte” content maar de voorkeur geven aan authentieke content dat niet in scène werd gezet.
Inspirerende TikTok marketing voorbeelden
We verzamelden enkele voorbeelden van bedrijven en organisatie die TikTok marketing goed inzetten. Kijk gerust even mee.
Privacybeleid – Algemene Voorwaarden – Cookie Policy
CLEVOS bvba – Nederbosstraat 2 – 9810 Eke
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.