fbpx

SEO trends voor 2021 om beter te ranken

Binnen enkele weken is het alweer tijd om een nieuw jaar in het leven te blazen. Op gebied van SEO zijn er enkele belangrijke trends te bespeuren. Wees voorbereid op 2021 en begin nu al met het toepassen van deze trends. Zo zorg je voor een betere ranking van je website! Waar je dit jaar wel nog op geïndexeerd en gevonden werd, kan volgend jaar namelijk helemaal anders zijn. Benieuwd wat deze nieuwe trends zijn? Lees vooral verder.

#1 Backlinks die passen bij je niche
Tot nu toe hebben we altijd geleerd dat hoe meer backlinks je site had, hoe beter dit was voor SEO en dus hoe hoger je scoorde in de SERP’s. Deze tactiek wordt volgend jaar herbekeken. Er komt een merkwaardige verschuiving omdat er sterk gemanipuleerd kon worden met backlinking. Content die zelfs niet kwalitatief was, scoorde met linkbuilding alsnog hoog in Google. In 2021 is dit voorbij. Nu is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat je backlinks kwalitatief en passend zijn bij je niche. Op deze manier zal je hoog ranken in de zoekresultaten.

#2 Optimaliseren voor mobiel
Het is al jaren een cliché, maar blijf ervoor zorgen dat je site op zowel desktop als mobiel even goed werkt. Zelfs in dit tijdperk waarop we bijna alles opzoeken via smartphones zijn er nog sites die niet mobielvriendelijk zijn of een veel te klein lettertype hebben. Een tip is om lettergrootte 14 of 16px te gebruiken. Als je je toegespitst op ouderen, dan raad ik aan om te opteren voor een lettergrootte van minimaal 18px. Daarnaast is ook algemeen geweten dat Google je site afstraft wanneer je site traag werkt door grote afbeeldingen, downloads of onnodige advertenties. Besteed ook volgend jaar dus opnieuw voldoende aandacht aan de laadsnelheid.

#3 Voice search
We gebruiken vaker spraaktechnologie waardoor de manier waarop we Google gebruiken langzaam verandert. Staat er bij jou thuis al een slimme speaker? Veel kans van wel. Vandaag de dag geven we dus ook zoekopdrachten door via onze stem. Dit kan cruciaal zijn voor je SEO aanpak. We gebruiken andere woorden wanneer we via onze stem iets opzoeken dan wanneer we typen. Zoekopdrachten zijn vaak gebaseerd op geografische locaties. Vermeld daarom zeker je adres op je site. Een andere tip om vlot gevonden te worden via spraakopdrachten is om gebruik te maken van opsommingstekens.

#4 Semantische zoekopdrachten
Google geeft betekenis aan woorden. Semantisch zoeken is de manier waarop zoekmachines zoals Google alle beschikbare gegevens gebruiken om de context, intentie en betekenis te bepalen die ze nodig hebben om de meest relevante en volledige inhoud te tonen. Een voorbeeld. Als je zoekt op ‘zwarte labrador’, dan krijg je pagina’s te zien waarop de combinatie van deze woorden voorkomt. In 2021 kijkt Google meer naar de semantische waarde van je zoekopdracht. De zoekmachine begrijpt nu dat een labrador een hond is. Op deze manier geeft Google meer een antwoord op vragen. Als je specifiek op een pagina op je website antwoord biedt op een vraag, dan is de kans reëel dat je als een featured snippet wordt weergegeven. Deze worden ook wel zero click results genoemd. Een volgende tip is om in te zetten op voorzetsels. In plaats van ieder woord afzonderlijk te analyseren, bekijkt Google nu de samenhang tussen de woorden. Denk hierbij aan voorzetsels zoals op, naast, boven, voor, achter, etc. Concreet is hier een centraal thema voor SEO in het volgende jaar om na te gaan op welke manier mensen zoeken. Bij het schrijven van teksten op je site houd je best rekening met het feit dat Google ook zelf slimmer wordt om semantisch te kunnen zoeken.

” Vanaf 2021 zijn opdringerige pop-ups en een teveel aan advertenties ook rankingfactoren, omdat ze de inhoud van je website minder toegankelijk maken. “

SEO trends 2021

#5 Video first
Google hecht veel aandacht aan video. Vaak worden video’s sneller op de eerste pagina in de SERP’s getoond dan pagina’s met enkel platte tekst. Wil je hoger scoren in 2021? Zet dan zeker in op video! De kwaliteit van video’s neemt toe, alsook de frequentie ervan. Op social media en websites spelen video’s al een geruime tijd een prominente rol. Een tip is om een zakelijk YouTube-kanaal te starten waarop je betekenisvolle video’s van goede kwaliteit plaatst die je vervolgens embedt op je website.

#6 Bloggen, bloggen en nog eens bloggen
In de voorbije jaren en ook in 2021 kijkt Google naar de kwaliteit van de teksten op je website. Echter volstaat niet enkel de kwaliteit van je tekst. Als je je wilt onderscheiden van je concurrent moet je ook aandacht besteden aan de hoeveelheid en lengte van teksten met focus op je juiste zoekwoorden. Blogs van hoge kwaliteit en om en bij de 2.000 woorden komen in de top 10 resultaten in de zoekresultaten van Google. Een logisch gevolg van lange teksten is dat bezoekers langer blijven plakken op je pagina. Maar aan de andere kant kan je tekst langdradig aanvoelen waardoor je bezoekers net gaan afhaken. Algemeen genomen is de gouden tip om blogs van minimaal 500 à 600 woorden te schrijven. Maak je je blog langer? Zorg dan voor kwaliteit en vermijd veel herhaling. Schrijf dus een monsterblog waarmee je de diepte ingaat over een onderwerp. Een tweede tip is om wekelijks blogs te plaatsen en niet enkel maandelijks. Google houdt van vernieuwing van content op je website.

#7 Google page experience update
Met de introductie van dit nieuwe algoritme zal de gebruikerservaring een nog grotere rol gaan spelen bij de beoordeling van websites. Hebben gebruikers een slechte ervaring op de pagina, dan beslist Google om je te laten zakken in de zoekresultaten. Mobiel vriendelijkheid, een https versie van de website en kwalitatieve content zijn parameters van de Google Page Experience Update. Vanaf 2021 zijn opdringerige pop-ups en een teveel aan advertenties ook rankingfactoren, omdat ze de inhoud van je website minder toegankelijk maken. Pop-ups voor cookies en privacy blijven natuurlijk wel nog toegelaten.

#8 Google my business voor local seo
Met Google my business help je potentiële klanten je beter te bereiken. Als iemand zoekt op ‘Italiaans restaurant’, dan willen ze graag resultaten zien die begrensd zijn tot hun nabije omgeving. In het perspectief van de zoeker kan die zoekervaring duidelijk en rechtlijnig zijn, toch zijn er een heleboel technische optimalisaties nodig op vlak van content en data. 3 tips om je Google my business pagina op punt te stellen is om een antwoord te bieden op veelgestelde vragen, wekelijks foto’s posten die relevant zijn voor je business en frequent zakelijke berichten te delen. Deze optimalisaties komen je lokale zoekervaringen enkel ten goede.