fbpx

Het belang van digitale marketing binnen B2C

Tijden zijn veranderd. Er is een grote verschuiving aan de gang in de B2C. Bij B2C marketing is de aanpak compleet anders dan bij B2B marketing. Vandaag de dag is de consument de baas geworden door de komst van sociale media. Een tevreden of ontevreden klant laat al snel zijn stem horen via sociale media kanalen. 

Waarom Facebook efficiënt is in een B2C marketingaanpak
Facebook is nog steeds ‘s wereld meest populaire sociaal netwerk en tevens ook een van de meest interessante om te gebruiken. Het is dus een krachtige manier om consumenten te bereiken met meer dan 1,5 miljard actieve gebruikers waarbij het contact met je ideale klant één-op-één gebeurt. Zo kan je relaties opbouwen met je klanten en prospects door vragen te stellen en in gesprek te gaan. Zorg dus zeker dat je de interactie aangaat en kijk na of er over jouw merk gesproken wordt. Facebook marketing ondersteunt branding, engagement en conversie door zijn gebruikers aan te moedigen om op berichten te reageren, deze te delen en te liken. Veel opties zijn mogelijk in berichten, zoals gebruik maken van afbeeldingen, video’s en links naar de website. Daaruit volgt dat campagnes op Facebook zeer nauwkeurig en gericht zijn dankzij de grote opslag van gebruikersgegevens. Sociale advertenties zijn snel en effectief met een lage kost per klik. 60 procent van de B2C bedrijven geven aan dat social media hun inkomsten deden stijgen doordat je mogelijke klanten kunt bereiken via heel gepersonaliseerde berichten. 

Trek de aandacht op Facebook en Instagram
Inderdaad. De meeste mensen zitten op Facebook om wat te browsen omdat ze zich vervelen. Ze willen iets geweldigs zien dat hen helpt bij een issue, vraag of probleem, zullen ze op je post of advertentie klikken. Facebook heeft recentelijk een nieuw algoritme in het leven geroepen waarbij ze de hoeveelheid aan content die ze tonen aan gebruikers verminderd heeft. Denk maar aan bedrijven die met een hoge frequentie een omvangrijk aantal berichten posten. Hopen dat je content organisch zonder enige moeite het goed zal doen, is verleden tijd. Als je echt wilt gevonden worden op Facebook, moet je betalen. 

Instagram spitst zich dan vooral toe op tieners en millennials. De hoge betrokkenheid en de visuele aard van dit medium maakt het zeer geschikt voor organisaties om hun producten of diensten te promoten. Campagnes met influencers zijn vaak succesvol voor producten in mode of verzorgingsproducten. Veel leveranciers combineren vandaag de dag de aanpak met influencers samen met unieke promoties en weggeefacties om zelfs de meeste luie klanten tot actie aan te zetten. Voor restaurants, cafés en bedrijven die technische producten verkopen zijn weggeefacties en aanbiedingen het meest effectief.

Vier tips om je te onderscheiden van de rest
Je kent het wel. Je voelt je gefrustreerd omdat jij als KMO niet kunt opboksen tegen de grote multinationale bedrijven. Gebruik juist daarom hun succes voor jouw model als kans om ervan te leren. Een eerste tip is om je klanten te erkennen. De B2C-giganten op Facebook doen fantastisch werk door hun fans onder de aandacht te brengen. Als fans zich gewaardeerd voelen, zullen ze blijven contact maken met je pagina en bedrijf. Vervolgens kun je ervaringen creëren en delen rond de interesses van je doelgroep.

” Hopen dat je content organisch zonder enige moeite het goed zal doen, is verleden tijd. Als je echt wilt gevonden worden op Facebook, moet je betalen. “

Als derde mix je best je media. Facebook-strategieën die een verscheidenheid aan media gebruiken, waaronder foto’s en video, trekken vaak een groter publiek. Als laatste toon je best plezier, vreugde, fun. De meest mensen melden zich nog altijd aan op Facebook om leuke content te zien en contact te zoeken met vrienden. Dialoog aangaan met een bedrijf is een grote overweging voor hen. De sleutel is dus om plezier in je Facebook-activiteit te brengen wanneer dat nodig is. 

digital marketing agency - marketing strategy

Onze visie over de toekomst van B2C marketing 
Tegenwoordig willen consumenten een customer journey doorlopen die hen op persoonlijk en emotioneel niveau raakt. Door aandacht te besteden aan je social media kanalen op zowel organisch als betalend vlak kun je als B2C marketeer aan deze wensen tegemoet komen. Aandacht trekken van klanten en loyaal zijn als bedrijf zijn cruciaal in een opbouw van duurzame zakelijke relaties. Technologie verandert voortdurend. Het B2C marketinglandschap zal zich ook blijven verder ontwikkelen. Door big data en business intelligence bijvoorbeeld kunnen B2C marketeers beter dan ooit tevoren hyper-gepersonaliseerde campagnes uitvoeren van hoge kwaliteit.

Wil je meer weten over de verschillende mogelijkheden voor je digitale marketingstrategie binnen je bedrijf? Aarzel dan zeker niet om ons te contacteren. We helpen je graag verder zodat je bedrijf zeker in no time betere resultaten kan behalen.