fbpx

Alles wat je moet weten over GDPR

Sinds 25 mei 2018 geldt de algemene verordening gegevensbescherming. Ook wel de privacywet of GDPR genoemd. GDPR staat voor General Data Protection Regulation. Hiermee wordt de privacy van jouw klanten en gebruikers beter beschermd. Hierbij kan je denken aan:

  • Privacyverklaring: Informeer je klanten en bezoekers over welke privacygevoelige gegevens jouw bedrijf verzamelt en wat je ermee doet. Hiervoor moet je een privacyverklaring of privacy statement maken. Dit is bij wet verplicht.
  • Verwerkersovereenkomst: Wanneer er een derde partij wordt ingeschakeld, die ook toegang krijgt tot de persoonsgegevens van je klanten, ben je verplicht een verwerkersovereenkomst af te sluiten. 
  • Cookiewet: Deze ken je vast wel. Die vervelende cookiemelding die meteen in beeld komt wanneer je een website opent. Cookies verzamelen gegevens van de websitebezoeker. Je mag sommige cookies bijvoorbeeld niet op de website plaatsen zonder toestemming van de bezoeker. 
 
Alle bedrijven die vanaf 25 mei 2018 niet ‘compliant’ of conform zijn met de verstrengde versie van de privacywet kunnen met klachten en GDPR-controleurs te maken krijgen. Dit betekent niet dat GDPR een reden tot paniek betekent. Hieronder hebben wij een aantal do’s en don’ts opgelijst om jou een stapje vooruit te helpen.

“Een privacyverklaring wordt het beste uitgeschreven in mensentaal. Beknopt, transparant maar vooral duidelijk.”

GDPR

Do’s
#1 Voorzie een actieve opt-in. M.a.w., maak geen checkbox aan die al op voorhand is aangeduid.

#2 Maak het makkelijk voor een gebruiker om zijn of haar toestemming in te trekken.

#3 Geef duidelijke informatie aan de gebruiker over wat er net met zijn/haar gegevens wordt gedaan. Dit kan bv door een opvallende link naar de privacyverklaring op de website.

Don’ts
#1 Maak geen lange lijst met voorwaarden (die toch niemand leest) waarbij je onderaan “akkoord” moet aanduiden.

#2 Zorg ervoor dat alles duidelijk vindbaar is. Maak dus geen gebruik van “kleine lettertjes”.


Samenvattende kunnen we dus zeggen dat een privacyverklaring het beste wordt uitgeschreven in mensentaal. Beknopt, transparant maar vooral duidelijk voor de eindgebruiker. 

Weet jij niet goed hoe je hier moet aan beginnen? Of zit je nu voor je scherm met je handen in het haar? Schakel dan gerust onze hulp in voor het optimaliseren of bouwen van jouw website.